Hessenwegen in Van Rossem Vertelt 2015 – Deel 1

Onze Hessenwagen op de televisie

RTV-Utrecht_logo_GOED_160x160_400x400

Op verzoek van RTV-Utrecht, is de Jac. Gazenbeekstichting uit Lunteren gevraagd om mee te werken aan een documentaire over de Hessenwegen en haar geschiedenis. De opnames zijn inmiddels afgerond en het ligt in de bedoeling om op donderdag 19 november uit te zenden.

“Met onze Hessenwagen – de enigste in heel Europa – komen we uitgebreid in beeld voor het TV-programma “Van Rossem Vertelt 2015″. Want niet alleen op de Veluwe vinden we Hessenwegen, maar ook in de provincie Utrecht. Ze kwamen van Barneveld en reden via Achterveld door naar Amersfoort, en soms nog verder richting Amsterdam”, aldus voorzitter Louis Fraanje.

Maarten van Rossem trekt door de provincie Utrecht en vertelt over verschillende perioden en onderwerpen uit de Utrechtse geschiedenis. De onderwerpen zijn divers en strekken zich uit van de ijstijd tot zijn eigen studentenleven.
De serie over Hessenwegen start met een schitterende vrachtwagen van nu en eindigt met de Hessenwagen van toen. Fraanje, die zelf vroeger ook nog een tijdje op de vrachtwagen heeft gereden, was geweldig in zijn sas, dat Jan Jaap Verweij uit Lopik wilde meewerken aan de documentaire over de Hessenvoerlui.

IMG_8835

Maarten van Rossem en Fleur Kuijf, in gesprek met Jan Jaap Verweij, met daarnaast de schitterende blauwe Scania met oplegger – Foto: ©Erwin Raasveld

Truckers avant la lettre

IMG_8833-kl

Maarten van Rossem in de cabine van de Scania – Foto: ©Fleur Kuijf

Van Rossem heeft het dus in deze documentaire over de Hessenvoerlui, in feite truckers avant la lettre. Hij stapt in Utrecht in de cabine van de schitterende 2000 Scania / 144L / 460pk V8. van Jan Jaap Verweij. uit Lopik.

Deze schitterende blauwe truck plus oplegger heeft ook in Amerika en Canada rondgereden. Jan Jaap Verweij had zijn Mercedes in de kampeertrailer gereden, de hele zaak verscheept naar Amerika, en zo heeft de familie Verweij, nu alweer in 2013, ruim acht maanden door Canada en Amerika gereden. Bekijk ook onderaan zijn filmpje!

Maarten zelf hierover: “U denkt, wat doet die Van Rossem nu weer? Ik kan u vertellen, het is geen verlate mid-life crisis en ik heb dan ook op mijn oude dag niet ineens besloten om vrachtwagenchauffeur te worden. Daar zou ik overigens geen geduld voor hebben, uren en nog eens uren in de file, moet er niet aan denken.

En voor mijn medeweggebruikers zou het ook niet prettig zijn: u verwacht het wellicht niet, maar ik ben nogal snel oververhit in het verkeer. En dat gaat gepaard met woorden die ik op televisie niet zal herhalen. Afijn, ik zit in een vrachtwagen omdat ik het vandaag ga hebben over Hessenvoerlui, in feite truckers avant la lettre!”

Terug in de tijd van de Hessen

In de omgeving van Achterveld, stapt Maarten letterlijk terug in de tijd van de Hessenwagens. Daar ontmoet hij onze voorzitter Louis Fraanje, die hem alles vertelt over de Hessenwegen- wagens- en voerlui. Samen stappen ze op de enigste Hessenwagen in heel Europa, met voerman Henk Vink en zijn dochters Liesbeth en Ria uit Barneveld, Johan Wigger blijft vooraan bij de paarden om een oogje in het zeil te houden. Allemaal gekleed in de kleren uit die vroegere periode van zo’n paar honderd jaar geleden.

DC_3171-bw-panorama-klein

De enigste Hessenwagen in Europa komt aangereden in Achterveld. Lopend naast de paarden is Johan Wigger, en op de bok van de wagen zitten Henk Vink en Maarten van Rossem, daarachter Louis Fraanje met Lia en Liesbeth Vink, gevold door de cameraman van RTV-Utrecht – Foto: ©Liseth Elbertsen/JGS

Geheimzinnigheid en romantiek 

In deze korte documentaire volgt Maarten van Rossem letterlijk het spoor van deze internationale chauffeurs van de 17e eeuw, een geschiedenis die vaak omgeven is door geheimzinnigheid en een vreemd soort romantiek.Het is moeilijk voor te stellen dat op de plaats waar nu de documentaire wordt opgenomen, eeuwen geleden enorme konvooien met grote, zwaarbeladen wagens reden, getrokken door soms wel zes tot zeven paarden.

Op het erf van de familie Van de Beek op het Musschendorp bij Achterveld mogen de paarden voor de Hessenwagen worden gespannen. Zij hebben hun erf deze middag – geheel belangeloos – voor de televisieopname’s beschikbaar gesteld. Op de achtergrond staat de hedendaagse gele vrachtwagen van Henk Vink, waarmee het hele gevaarte vervoerd is. Maarten en Louis nemen plaats op de Hessenwagen, de camera’s worden in stelling gebracht en de opname’s kunnen beginnen. Het is een prachtig gezicht, de Hessenwagen, met daarvoor de twee schimmels in hun kleurrijke tuig.

DC_3130

Als alles in gereedheid is gebracht, kunnen de opname’s beginnen – Foto: ©Liseth Elbertsen/JGS

Veel belangstelling 

Onder het toeziend oog van Fleur Kuijf (camera en productie) en cameraman Erwin Raasveld, wordt er geheel volgens het script opgenomen. De Hessenwagen met de prachtige schimmels in hun kleurrijke tuig, trekken veel belangstelling. Velen kijken met verbazing naar het reservewiel achterop de wagen, voor die tijd trouwens al uniek en erg handig.

Als men vervolgens van het stukje oude Hessenweg naar de nieuwe wil, kost dat de nodige halsbrekende toeren vanwege het drukke verkeer. Maar uiteindelijk zit men op de grote weg, het samenspel tussen de twee voermannen, Henk Vink op de wagen en Johan Wigger vooraan bij de paarden, werkt al jarenlang bijna vlekkeloos.

DC_3165

Vanaf de oude Hessenweg, gaat het richting Achterveld – Foto: ©Liseth Elbertsen/JGS

Herberg “De Ruyter”

Het is een schitterend gezicht als de Hessenwagen richting Achterveld naar de voormalige herberg “De Ruyter” van de Familie Herder koerst. Onderweg willen automobilisten, soms kostte wat het kost, dat ouderwetse spul zo snel mogelijk voorbij. Ze begrijpen er absoluut niets van, en ze hebben allemaal haast. Vanwege de grote draaicirkel die de Hessenwagen nodig heeft, kan men niet het erf op bij “De Ruyter”. Dus rijdt men door om even verderop, te draaien. Met vaardige hand ment Henk Vink als een volleerde en door de wol geverfde Hessenvoerman de paarden over de oude Hessenweg. Johan Wiggers blijft bij de paarden lopen om zodoende ongelukken te voorkomen.

Geen kooplui, maar voerlui

Op het erf van deze eeuwenoude herberg worden ook enkele opnames gemaakt (zie foto’s onder). Hier ondervraagd Maarten van Rossem onze voorzitter over allerlei zaken die met de Hessenvoerlui te maken hebben. Zoals bijvoorbeeld: “Die kooplui uit Hessen wat waren dat voor types, en die Hessenkarren, zijn ze lang gebruikt?” Waarop Fraanje direct reageert: “Het waren ook zeker geen kooplui, maar voerlui; vrachtwagenchauffeurs van nu zijn toch ook geen kooplui! En… ze reden ook niet met Hessenkarren, dat is ook een veelgemaakte fout, maar het waren twee-assige wagens met vier wielen. Een kar heeft namelijk maar één as en twee wielen!”

DC_3109-klein

Louis Fraanje en Maarten van Rossem tijdens de opnames…

DSC_3094-bw-1-klein

… – Foto’s: ©Liseth Elbertsen/JGS

 

 

 

 

 

 

 

Hessengeschiedenis

Beiden zijn het er over eens, dat het een boeiend onderwerp is om over te praten. En dat niet alleen, het is ook van het allergrootste belang, dat deze geschiedenis bewaart blijft voor ons nageslacht. “Je raakt er gewoonweg niet over uitgepraat, en wij vinden het ontzettend leuk en tegelijkertijd natuurlijk heel apart, dat nu juist RTV-Utrecht ons hiervoor heeft gevraagd!”, aldus Fraanje. “Het sluit feilloos aan op het scholenproject over de Hessenwegen, dat we in het najaar alweer voor het tweede seizoen  starten. Dat hebben we vorig jaar samen opgezet met het Museum Oud Lunteren voor de basisscholen in de gemeente Ede.”

Lees ook:  Hessenwegen in Van Rossem vertelt – Deel 2 – Slot

********************************************************************************************************************************************

Hieronder het filmpje wat in Amerika gemaakt is tijdens de reis van de Familie Verweij:

 

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.de-veluwenaar.nl/2015/09/19/hessenwegen-in-van-rossem-vertelt-2015-deel-1/