Noordwaarts naar Texel – Deel 12

Ver weg van al het gedoe en de hectiek…

Het waren weken met veel drukte en gedoe de afgelopen tijd, vooral de inrichting en opening van de Gazenbeek-expositie in Museum Lunteren, heeft – letterlijk en figuurlijk – aardig wat voeten in de aarde gehad.

Maar nu konden we gelukkig weer eens even heerlijk uit gaan rusten op het ons zo geliefde Waddeneiland Texel. Ver weg van al het gedoe en de hectiek, die zoiets nou eenmaal – gewild en ongewild – allemaal met zich meebrengt. Een week lang uitrusten dus, met een uitroepteken!

Als dan eindelijk de borden van Den Helder in zicht komen, beginnen onze harten sneller te kloppen en… eenmaal op de veerboot valt alles van je af, dan kom je ‘echt’ los van het vaste land en voel je de vrijheid!

Ons uitzicht vanuit het huisje in de Sluftervallei op Texel – Foto: ©Fransien Fraanje

Bos en duin

Dan gaat het allemaal heel snel en binnen een kleine 20 minuten rijden we aan de andere kant van de veerboot af en het eiland op. We gaan lekker langs de Noordkant via Den Hoorn met haar mooie kleine kerkje, waar we later op de avond nog een aantal prachtige opnamen gaan maken. We rijden door bos en duin en als we dan even voorbij De Cocksdorp, de vuurtoren ontdekken, weten we ons weer welkom en lijkt het of we helemaal niet zijn weggeweest. Het is alweer een paar maanden geleden dat we hier waren, maar het eiland blijft trekken en voor we het weten zijn we op ons vakantieadres op “De Sluftervallei”!

Buiten in het veld stonden tussen het gras prachtige orchideeën – Foto: ©Fransien Fraanje

Orchideeën

Ons vakantiehuisje ligt aan de rand van dit prachtige natuurgebied en we hebben een schitterend uitzicht op een waterplas met vogels van velerlei pluimage. Maar… dat is nog niet alles, want als wij een wandeling maken, merken we dat op nog geen steenworp afstand van het huisje, tussen het groene gras op veel plaatsen prachtige en kleurrijke orchideeën staan. In ons geval hebben we het over de Rietorchis, de verschillen tussen de Rietorchis en Brede orchis zijn zo klein dat ik niet eens durf te beweren dat het absoluut ook een Rietorchis is. Wel kan ik u vertellen dat dit een van de meest voorkomende orchideeënsoort is van Nederland en de bloeitijd is in juni en juli.

Van dichtbij zijn ze natuurlijk nog veel mooier – Foto: ©Fransien Fraanje

Herkenning en erkenning

Na het avondeten rijden we nog even een rondje over het eiland. Opeens ontdekken we ergens tussen de schapen een kievit, maar voor we hem – goed en wel – vast kunnen leggen op de gevoelige plaat, komt er een schaap aanrennen en gaat de kievit op de wieken, helaas. Och… zult u misschien bij uzelf nu denken, wat moet hij met een kievit, die hebben we bij ons toch ook? Natuurlijk is dat zo, maar het is en blijft een prachtige weidevogel en daarbij geeft het ook wel een beetje een gevoel van herkenning en erkenning.

Het schaap verjaagt de kievit…

– Foto’s: ©Louis Fraanje

Ware acrobaat

In de verte lopen er schapen op de dijk en ontdekken we een bruine kiekendief, aan zijn grijs-bruine vleugels zien we dat het een mannetje is. Hij zweeft als het ware boven het weiland bij de dijk, op zoek naar prooi, een schitterende roofvogel die we hier vaker zien, als we op vakantie zijn. Hij nestelt hier ook ieder jaar tussen het riet, dat is verboden gebied en daar kunnen we dus niet komen, maar hij vliegt hier regelmatig laag boven de weilanden. Het is een ware acrobaat, als je zijn vluchtgedrag – met alle capriolen die daarbij horen – een tijdje kunt volgen.

Boven de dijk zagen we een bruine kiekendief zweven – Foto: ©Louis Fraanje

Mooi avondlicht

Zo reden we dwars over het eiland in de richting van het dorpje Den Hoorn, dat het meest zuidelijke dorp van Texel is. Vanaf Den Helder kun je Den Hoorn vaak al zien liggen. Rustig gelegen en omgeven door natuur. Typerend voor Den Hoorn zijn de knusse straatjes waar veel kunstenaars wonen. Nu ligt het dorpje te dommelen in de avond en even buiten het dorp wordt ons oog getrokken naar een oude schapenboet. In het mooie en warme avondlicht is het net een levend schilderij. Fransien en ik zijn hier al vaker voorbij gekomen, maar nu is het ‘ultieme’ moment aangebroken.

Zo’n oude schapenboet is niet zomaar een schuurtje – Foto: ©Fransien Fraanje

Historische waarde

We worden getroffen door de schoonheid van deze oude schuur, juist daarom spreekt zoiets veel meer tot onze verbeelding dan een ‘splinternieuw’ en modern bouwsel. De schoonheid van Texel in zijn algemeenheid wordt in hoge mate bepaald door de cultuur en de natuur. Dat geldt natuurlijk in het bijzonder voor de schapenboeten op Texel, cultuurhistorisch gezien de parels van het eiland. De historische waarde is nu vele malen hoger dan waar het toen voor bedoeld was, namelijk een schuurtje in het weiland, waar de schapen in konden overnachten. Lees meer >>

De schapenboet met aan de horizon het pittoreske dorpje Den Hoorn – Foto: ©Fransien Fraanje

Pareltjes

Wij hebben wat met dit soort ‘pareltjes’ in het landschap en dan hoeft zoiets er niet altijd ‘spik en span’ uit te zien, een beetje rommelig geheel heeft ook zo zijn charme. Fotografisch gezien, geeft het juist iets extra’s aan het hele plaatje, er zit ‘leven’ in, wat je bij een – recht toe, recht aan – gebouwde blokkendoos nu eenmaal mist. Ongemerkt ben je zo een tijdje bezig, omdat er steeds weer nieuwe objecten in beeld komen, blijven we nog even ‘hangen’!

Lees ook: Noordwaarts naar Texel – Deel 13

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.de-veluwenaar.nl/2017/07/04/noordwaarts-naar-texel-deel-12/