
Veluwenaar Louis Fraanje
Om over na te denken… of juist ter bemoediging!
“Manipulatie is dwang met een vriendelijk gezicht!”
Stelling
Dit is de stelling van vandaag, je mag hem omarmen en je kunt hem verwerpen.
Je mag het delen en je kunt het veroordelen. De keus is aan onszelf!
Verantwoordelijk
Ieder mens is persoonlijk zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Mede ook daarom mag je dus nooit iemand de schuld geven voor de fouten die je zelf hebt gemaakt.
Persoonlijk
Vandaag even iets heel anders, iets wat mij al een tijdlang bezighoudt en waarvan ik mij afvraag of mensen dit ook herkennen, vandaar deze ‘aparte’ stelling!.
Met deze stelling “Manipulatie is dwang met een vriendelijk gezicht!” wil ik op een zo eenvoudig mogelijke wijze proberen uit te leggen, hoe emotionele manipulatie in haar werk gaat.

Dwalend door het Veluwse stuifzand – Tekst en foto: ©Louis Fraanje
Dwang
In plaats van fysieke dreiging, wordt er gebruikgemaakt van subtiele psychologische spelletjes, dit kan leiden tot schuldgevoelens, twijfel aan jezelf en het gevoel dat je geen andere keuze hebt dan doen wat de ander wil. Dus is het eigenlijk ook een vorm van verborgen, psychologisch misbruik, waarbij iemand bewust de gedachten, gevoelens of gedrag van een ander probeert te beïnvloeden.
Mensen die manipuleren, doen dit op een vriendelijke manier, ze beloven van alles, of doen alsof ze handelen vanuit jouw belang. Dit “vriendelijke gezicht” verhult dat ze eigenlijk eigenbelang nastreven en macht over jou willen.
Slachtofferrol
Een veelgebruikte techniek is dat de manipulator de schuld bij jou legt, of juist zelf in de slachtofferrol kruipt (“ik ben gewoon een slecht mens”), waardoor jij je verantwoordelijk gaat voelen voor hún welzijn.
Het verraderlijke hiervan is, dat het vaak niet direct wordt opgemerkt, omdat het in eerste instantie subtiel begint, bijvoorbeeld in relaties, vriendschappen of op de werkvloer.
Conclusie
Vertrouw op je gevoel, want als je constant het gevoel hebt dat er iets niet klopt, is dat vaak een teken van manipulatie. Dus, stel je grenzen en geef rustig en duidelijk aan welk gedrag je niet accepteert.
Er is een oud gezegde:“Geen woorden, maar daden!” let dus vooral op het eigen gedrag van deze persoon, de vriendelijke woorden (het masker) kunnen haaks staan op de werkelijke daden(acties), met andere woorden, het bekende ‘addertje’ onder het gras!
Tussen de regels
Kijk… ik kan er natuurlijk nog wel een heel verhaal aan vast breien, maar dat doe ik niet en dat hoeft ook niet. Want als je deze woorden nog eens rustig overleest en… misschien ook even tussen de regels doorleest, dan begrijp je echt wel wat hiermee bedoelt wordt!
Louis Fraanje
